<< < Forside Terracina - Italia

Terracina ligger ved vestkysten av det Tyrrenske hav, omtrent halvveis mellom Roma og Napoli. Byen har historiske røtter tilbake til romertiden, og har i dag rundt 40000 innbyggere. Stranden er finkornet og langgrunn og fem kilometer lang. Terracina har en del turister om sommeren, men det er mest italienere som da gjerne bor privat eller i egne sommerhus. Det er få hoteller der, og byen har lite preg av å være noen turistmaskin. Det sier sitt at byen kun har en taxi!
I mai i 2003 reiste vi ned sammen med Jørn's broder Stig, Line og Lotte. Selv om vi reiste i forkant av sesongen, var det allerede god varme både på land og i sjøen. Folket der var vennlige og imøtekommende, men bare få av dem snakket godt engelsk. Med noen forhåndspuggede gloser og litt tegnspråk gikk det likevel bra. Trafikken i de smale gatene gikk fort. Særlig barna måtte vi passe litt mer på enn hjemme. Etterhvert fant vi ut at det lureste var å gå langs strandpromenaden eller rett og slett ta bussen mellom hotellet vårt (Soltur) og sentrum.
Vi dro også på dagstur til
Roma. Vi tok da buss til Monte San Biaggio (1/2 t) og tog videre derfra (1 t). Alt gikk i rute og man kommer helt fram sentralt i Roma. Vi syntes vi fikk mye ut av Romaturen vår, selv om man bare rekker å smake såvidt på byen med så lite tid til rådighet. Jørn oppfylte en gammel drøm om å oppleve Pompeii ved å dra på dagstur dit den siste dagen. Pompeii's humpete gater er ikke det stedet man sleper på en barnevogn i varmen, så det var kanskje like greit at de andre var på stranden denne dagen.
Om vi vil ned igjen? Ja, absolutt! Med Terracina som utgangspunkt får du badeferie, kultur, storbyferie og doven småromantisk fiskerlandsby alt i ett, dersom du gidder å umake deg litt.

Stranden i Terracina er lang og flott. Et par kitere tester vinden litt før de legger ut på sjøen. Stranden er populær til kiting blant de lokale, men sperres for dette i høysesongen. Finnene på wakeboardene er rett og slett for farlige for de badende. Fjellet Circeo ligger i det fjerne, der en trollkvinnen Kirke en gang skal ha bodd. I følge Odysséen til Homer forhekset hun Odyssevs og hans menn om til griser der på hjemveien fra Troja.

Endre og mamma på rådhusplassen i Terracina. På høyden bak ligger et 2500 år gammelt Jupiter-tempel fra romertiden.

På spasertur tidlig på kvelden langs en av hovedgatene.

Solnedgangene gav husene en spesiell varm glød i fasadene.

Kanalen midt i Terracina ble også brukt som båthavn.

Litt uvant å kunne kjøpe vin rett fra fat til under tieren. Men det var nokså tynne saker, så det lønte seg å legge litt i bedre kvalitet. For rundt 5 euro fikk man rimelig og god vin.

Hver torsdag var markedsdag i Terracina. Da ble en lang gate sperret av og det var satt opp boder tett i tett. Alle slags varer ble fallbudt der, og det var et yrende folkeliv.

Stig og jeg gikk en kveld opp i gamlebyen i Terracina. Vi kom da over denne plassen med søyler fra romertiden og domkirken fra 1000-tallet.

Kveldsutsikt over Terracina med Monte Circeo i horisonten.

Stig prøver seg på gamle svømmekunster, men må vanligvis slepes til sjøs for å bli våt.

jørn olav

Etter at jeg laget denne siden, har jeg fått en del mailer fra folk som lurer på mer om Terracina. Jeg har derfor laget en side til med flere reisetips om Terracina.

I høstferien i oktober '05 dro vi på ny tur til Terracina! En sånn "hopp-på tur" ganske billig. Følelsen om at vi skulle tilbake en gang, stemte altså... Her er noen bilder fra den andre turen til Terracina.