<< < Forside Terracina - Italia
Den andre turen vår i oktober 2005.

Terracina ligger ved den italienske vestkysten, omtrent 10 mil sør for Roma. Terracina har en flott sørvendt strand som er hele fem kilometer lang, men er tross denne ingen overlesset turistmaskin. Vi reiste til Terracina første gangen i 2003. Inntrykk fra denne turen finner du på denne siden.
Denne andre gangen vi planla tur nedover, ville vi treffe midt i oktober. Da er det på tampen av sesongen der nede, og været kan være ustabilt. Men vi var heldige og fikk flott vær nesten hele uka. Bare den ene dagen vi dro til Roma fikk vi noen regndråper på ettermiddagen. I sjøen var det fortsatt godt å bade med rundt 22 *C, så det ble noen fine dager på stranden.

På stranda i Terracina igjen!

Vi satset på omtrent det samme opplegget som sist, med leilighet på hotell Soltur (via StarTour). Det var nyttig å vite hva vi gikk til, hvor man handler ting og mat, hvor restauranter er osv, så vi sparte litt tid på det.
Helt nytt for oss var at vi også hadde med vesle Håvard, som da var knapt året gammel. Det skal innrømmes at det er litt ekstra styr å ha med en sånn liten en. Det er mange ekstra ting som skal med og huskes på. Men vi har prøvd det før til andre reisemål, så vi visste litt om hva vi gikk til. Gir en skrape til SAS som hoppet over en flight og lot oss vente fire timer ekstra på Vigra før vi kom oss ned til Gardermoen! Sånt er hardest for de minste!
Denne gangen slo vi følge med noen venner av oss, Magnhild og Dag Inge B. og de to guttene deres. Det er veldig greit når ungene sysselsetter hverandre på stranda, så vi store kan ligge og sløve i sola..
Vi var også til Roma og Pompeii, men alle bildene på denne siden er fra Terracina, og utfyller bildene fra den første turen vår.

Deilig varmt i vannet På stranda i Terracina
Håvard koste seg med sanden.. han åt og åt... Beach Point, Terracina

Grave, grave og bade i det uendelige. Ungene storkoste seg ved havet. Stranden og havet er definitivt den største kapitalen Terracina har for oss turister fra nord. Vi holdt oss mest ved Beach Point, som ligger omtrent midt på den lange stranden i Terracina. Det er også det som ligger nærmest hotellene Soltur og Poseidon. Ved Beach Point er det utleie av solstoler, badevakter og en koselig bar med et lite kjøkken. Stedet drives av Francesco di Lello og hans kone, som sørger for god service og sikkerhet. Utrolig nok kjente han oss igjen siden forrige gang, til tross for to intense sesonger i mellom.

Fra en av hovedgatene i sentrum av Terracina. Klippen bak er et landemerke for byen. Det er deilig å rusle gatelangs der og ta inn stemningen.

Kveldstur i Terracina Stikkordet er GELATI!

Italiensk is ~ gelati ~ er bare eventyrlig godt! Alt måtte smakes på!

Utgravningsområde fra romertiden i gamlebyen Piazzaen i gamlebyen Katedralen i Terracina.

Den sentrale plassen i gamlebyen har brustein fra romertiden. Katedralen er fra 1300-tallet.

Fra det arkeologiske utgravningsområdet i gamlebyen Terracina - centro storico.

Markedsbod i Terracina Fiskehandler med mye rart Ansjos eller sild? Noe å ha med i flybagasjen...
Blekksprut til salgs! Middag om kvelden på Pappagallo Ungene sover, og vi store får endelig litt tid til prat for oss selv..

Hver torsdag er det marked langs Viale Europa. Over en kilometer med boder og butikker var satt opp tett i tett, så der var mye rart å kikke på. Dessverre er det lite man kan ta med seg hjem, men det er artig å kikke og kanskje kjøpe noen smaksprøver.

Kajakk ved Beach Point

Dette går jo bra, eller..? Do ya want såm mazzage, madame? Jørn skal tulle litt på beachen Superboy!

På stranda var det alltid noe å finne på. Blant annet laget vi Sander om til Superboy og vi øvde litt på kajakk i bølgene. Jørn lånte også halloween-parykken til Tove og gikk en tur på beachen..

Den siste ettermiddagen gikk Dag Inge og Jørn opp til tempelet. Stien opp fra gamlebyen er nokså ulendt, men lett å gå. Utsikten ble bare bedre jo lenger opp vi kom.

Først fant vi snarveien til gamlebyen... Forbi en olivenlund... Klippen som er et landemerke for Terracina

Jupiter Anxur tempelet er omtrent 2500 år gammelt.

Utsikt mot kysten videre sydover Baksiden av Tempelhøyden Solnedgang ved Jupiter-tempelet

Bak tempelet ligger en liten bar, slik at det var helt eventyrlig å kunne nyte en duggfrisk mens vi så på solnedgangen over Terracina.

Solnedgang over Terracina og Mt. Circe.

Heller ikke denne gangen har vi følelsen av å være ferdige med Terracina eller Roma for den saks skyld, men nå kommer nok andre reisemål foran i køen for en stund. Vi er jo nysgjerrige på andre byer og land. Mer av Italia lokker også, bl.a. Sorrento og Amalfi, uten at vi konkret vet så mye om disse områdene.

Etter at jeg laget den første nettsiden vår om Terracina, har jeg fått en del mailer fra folk som lurer på mer om Terracina. Om du lurer på konkret info om hotellpriser og booking, så kan vi dessverre ikke hjelpe deg. Vi kjøpte en pakketur, så vi er ikke særlig kjent med mulighetene for skreddersydd ferie. Uansett farter man jo litt på lykke og fromme. Men før de som lurer på andre ting, så har vi laget en side til med mer noen flere reisetips om Terracina. Du kan jo kikke litt der. Stedet anbefaler vi i alle fall. Ciao!